Laureaci nagród i uzasadnienia jury:
Najlepszy film pełnometrażowy: „The Landscape and the Fury" autorstwa Nicole Vögele nominowany przez Visions du Réel
Fascynujący wgląd w rzeczywistość małego miasteczka graniczącego z Unią Europejską. Noce są niepewne i tajemnicze, dni pełne oczekiwania, a pory roku się zmieniają. W przeszłości miała tu miejsce wojna, jedna z najkrwawszych w ostatniej dekadzie XX wieku. Dziś, w tym samym miejscu, są ludzie, którzy uciekają przed innymi wojnami i szukają bezpieczeństwa. Wiele rodzin wciąż jest rozdartych w nieustającym krzyku.
Precyzyjnie nakręcony film, z unikalnym, ciepłym dystansem między twórcą a bohaterami, rzuca światło na kryzys uchodźczy, obnażając hipokryzję globalnej polityki, pokazując najlepsze i najgorsze cechy człowieka. Za odwagę i silne poczucie solidarności połączone z hipnotyzującymi zdjęciami, jury postanowiło przyznać główną nagrodę filmowi „The Landscape and the Fury" autorstwa Nicole Vögele.
Najlepszy film krótkometrażowy: „Kolizja” (Crushed) autorstwa Camille Vigny nominowany przez Visions du Réel
Obrazy i słowa są tylko pozornie odległe od siebie w tym bolesnym i niepokojącym dzienniku, z którego wyłania się nieidealizowana wizja miłości. Eros i Tanatos przeciwstawiają się naturalnemu instynktowi przetrwania: zmiażdżone blachy samochodowe stają się metaforą potencjalnie zranionych ciał, niebezpieczeństwo wydaje się w mroczny sposób fascynujące a pojedynek ze śmiercią rozwiązuje się w stanie ekscytującego napięcia. Ujawnia się chwiejna granica między dominacją a uległością oraz miłością a obsesją. Za odwagę, błyskotliwy wgląd w użycie języka filmowego, za przejrzyste przepracowanie osobistej traumy, Nagrodę Doc Alliance 2024 za Najlepszy film krótkometrażowy otrzymuje „Kolizja” (Crushed) autorstwa Camille Vigny.
Specjalne wyróżnienie: „getty abortions" autorstwa Franzis Kabisch nominowane przez DOK Leipzig
Dzięki szeroko zakrojonym badaniom i starannie wykonanej narracji audiowizualnej, film ten porusza kluczowy wpływ mediów na sposób, w jaki postrzegamy samych siebie. Dekonstruuje ideologiczne założenia stojące za przedstawieniami kobiecego doświadczenia, odwracając obrazy od ich pierwotnego celu, aby znaleźć w nich nowe pokłady otwartości i wspólnoty. Chcielibyśmy przyznać specjalne wyróżnienie krótkometrażowemu filmowi „getty abortions" autorstwa Franzis Kabisch.
|