Ogromne emocje, łzy wzruszenia i ważne słowa płynące ze sceny. Nagrody dla twórców_czyń najlepszych filmów dokumentalnych tego roku zostały rozdane! 16 maja w warszawskim Teatrze Dramatycznym odbyła się gala wręczenia nagród 21. edycji Millennium Docs Against Gravity. Grand Prix - Nagroda Banku Millennium trafiła do filmu „Nie chcemy innej ziemi”, reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor. Swoje nagrody lokalne w Konkursie Głównym przyznały tego dnia także inne miasta festiwalowe. We Wrocławiu Grand Prix Dolnego Śląska powędrowało do filmu ,,Las’’ reż. Lidia Duda, Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni trafiła do filmu ,,Hollywoodgate’’ reż. Ibrahim Nash’at, Nagrodą Wolności ufundowaną przez Miasto Poznań został wyróżniony film ,,Ibelin’’ reż. Benjamin Ree, a BYDGOSZCZ ART.DOC AWARD otrzymał film „Nie chcemy innej ziemi”, reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor. Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego w Katowicach trafiła do filmu „Ostatnia wyprawa", reż. Eliza Kubarska.
Gala wręczenia nagród to jednak nie koniec festiwalu, który potrwa do 19 maja. Oznacza to, że w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Łodzi oraz Bydgoszczy przed widzami_kami weekend emocjonujących filmów i wydarzeń! W tym roku po raz kolejny MDAG ma charakter hybrydowy. Od 21 maja do 3 czerwca zdecydowana większość tytułów z tegorocznej edycji będzie dostępna na stronie festiwalu - mdag.pl.
KONKURS GŁÓWNY
Nagroda Banku Millennium – Grand Prix
„Nie chcemy innej ziemi” (No Other Land), reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor
W Konkursie Głównym 21. Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro walczyło 12 filmów. Najlepszy wyłoniło jury w składzie: Anna Hints – estońska reżyserka filmowa, Murtada Elfadl – sudański dziennikarz kulturalny, krytyk i kurator filmowy z Nowego Jorku, Lauren Greenfield – nagradzana amerykańska dokumentalistka i wystawiana na całym świecie fotografka.
Słowo wstępne: Chcielibyśmy podziękować zespołowi Millennium Docs Against Gravity i Arturowi Liebhartowi za wspaniałą gościnę i zaproszenie nas do Warszawy oraz otwarcie naszych serc i umysłów dzięki niewiarygodnej selekcji filmów.
Programerzy i programerki festiwalu przenieśli nas z górskich szczytów Himalajów do lasów Europy Wschodniej, pokazali nam, jak może objawiać się niesprawiedliwość, a historia może się powtarzać. Zatraciliśmy się we wspaniałych czarno-białych fotografiach i oszałamiających obrazach natury.
Dowiedzieliśmy się o sile wyobraźni i o tym, jak stawiać opór poprzez wyrażanie siebie.
Filmy te były wizualnie imponujące i silne emocjonalnie. Pokazały nam, jak świadoma i transparentna subiektywność zaufanych narratorów może pozwolić nam doświadczyć
różne perspektywy z niuansami i zrozumieniem. Po raz kolejny poczuliśmy niesamowitą moc filmów dokumentalnych, które zapewniają cierpliwe i przemyślane podejście do tematu, pokazują nam zdolność do leczenia traumy oraz dają nadzieję i optymizm na tle rozdzierających serce i złożonych problemów. W obliczu powierzchowności przekazu medialnego, dominacji algorytmów i polaryzacji dyskursu, potencjał filmów dokumentalnych do budowania empatii i więzi jest teraz potrzebny bardziej niż kiedykolwiek.
Jako jury zachęcamy do obejrzenia tych spektakularnych filmów i postawienia się na miejscu ich bohaterów. Nie dostarczają one łatwych odpowiedzi, ale edukują i poruszają.
Uzasadnienie nagrody: Wstrząsający film dokumentalny, który poprzez jako opowieść o przyjaźni i o tym, że nadzieja może przetrwać tylko wtedy, gdy wszyscy są wolni, ukazuje ogromną niesprawiedliwość. Ten film po mistrzowsku wykorzystuje wszystkie elementy sztuki filmowej, takie jak realistyczne ujęcia i wciągający montaż, by opowiedzieć o ludzkiej potrzebie nadziei, pokoju i rodziny. Przypominając nam, że prawdziwe więzi i przyjaźnie, które przekraczają granice, są potężniejsze niż broń i stanowią jedyną drogą naprzód dla nas wszystkich.
WYRÓŻNIENIA
,,Sugarcane” (Sugarcane), reż. Emily Kassie, Julian Brave NoiseCat
Uzasadnienie: Za mocną, osobistą opowieść, uchwycenie złożoności trudnego tematu w pięknie zrealizowanej i wzruszającej narracji. Film o tym, jak przebaczenie i uzdrowienie przychodzi, gdy nasze głosy i historie mogą zostać opowiedziane. Ten film można odnieść do doświadczeń rdzennych społeczności na całym świecie. Społeczności, których głosy są często tłumione, ale powinny być słyszane.
,,Agent szczęścia” (Agent of Happiness), reż. Dorottya Zurbó, Arun Bhattarai
Uzasadnienie: Jak zmierzyć szczęście? W czym tkwi jego sekret? Byliśmy poruszeni tym pięknym filmem, który zabrał nas w kontemplacyjną podróż do wewnętrznego życia kilku osób poszukujących spełnienia. Film był jednocześnie zabawny i przejmująco smutny.
Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego (Katowice)
„Ostatnia wyprawa", reż. Eliza Kubarska
Grand Prix Dolnego Śląska (Wrocław)
,,Las’’ (Forest), reż. Lidia Duda
W tym roku już po raz trzynasty zostało przyznane Grand Prix Dolnego Śląska. Lokalne jury w składzie: Karolina Kuszyk – pisarka, tłumaczka, wykładowczyni, Artur Wyrzykowski – reżyser, scenarzysta, producent oraz Anna Zubrzycki – aktorka teatralna, pedagożka przyznało nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro dla najlepszego filmu wyłonionego spośród dwunastki startującej w Konkursie Głównym.
Uzasadnienie: „Las“ w reżyserii Lidii Dudy to czuły, intymny portret rodziny szukającej szczęścia, która głęboko po ludzku odpowiada na cierpienie Innych, nieoczekiwanie wkraczające do jej spokojnego świata. Las, przestrzeń niewinna, ochraniająca, przekształca się w krajobraz zaburzony, pole zmagań o człowieczeństwo, przestrzeń relacji ze światem. To głos, który wybrzmiewa tym donośniej, im dyskretniej kamera towarzyszy portretowanym postaciom.
WYRÓŻNIENIE
„Nie chcemy innej ziemi” (No Other Land), reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor
Uzasadnienie: Film „Nie chcemy innej ziemi”, który wyreżyserowali Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham i Rachel Szor, to odważny i wstrząsający obraz konfliktu eskalującego na naszych oczach, który pozwala nam niemal fizycznie doświadczyć, jak straszna i niesprawiedliwa jest okupacja jednego narodu przez drugi.
Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni
„Hollywoodgate’’ (Hollywoodgate), reż. Ibrahim Nash’at
W Gdyni została wręczona nagroda Prezydenta Miasta Gdyni w wysokości 15 000 zł przyznana przez jury w składzie: Irena Wanda Banat – montażystka filmowa, Patryk Hardziej – ilustrator, projektant grafik, twórca plakatów filmowych i teatralnych oraz Dorota Karaś – dziennikarka „Gazety Wyborczej” z Gdańska.
Uzasadnienie: Za ogromną odwagę wejścia w zamknięty, pilnie strzeżony świat i obnażanie mechanizmów systemów autorytarnych.
WYRÓŻNIENIE
„Ostatnia wyprawa’’ (The Last Expedition), reż. Eliza Kubarska
Uzasadnienie: Za opowieść o niezwykłej, nieoczywistej postaci i jej wyborach.
Nagroda Wolności ufundowana przez Miasto Poznań
,,Ibelin’’ (Ibelin), reż. Benjamin Ree
W trakcie tegorocznej edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity w Poznaniu po raz czwarty została przyznana Nagroda Wolności ufundowana przez Miasto Poznań (The City Of Poznań Freedom Award). Spośród filmów nominowanych do ogólnopolskiego Konkursu Głównego, na gruncie lokalnym, trzyosobowe Jury wyłoniło zwycięski tytuł, który najwierniej broni fundamentów wolności, walcząc w swoim dokumentalnym przekazie o godność i prawa człowieka. Zwycięski film otrzymał nagrodę w wysokości 3000€. Jury w składzie: Ewa Ewart – dziennikarka i wielokrotnie nagradzana reżyserka filmów dokumentalnych, Agnieszka Jankowiak-Maik – nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie, doktorka nauk humanistycznych, publicystka i aktywistka edukacyjna oraz Klaudiusz Chrostowski – autor filmów fabularnych, dokumentalnych i teledysków.
Uzasadnienie: Jury jednogłośnie przyznało nagrodę Wolności ufundowaną przez Miasto Poznań filmowi „Ibelin” w reżyserii Benjamina Ree za:
*poruszającą historię ludzka opowiedziana w nieoczywisty sposób.
*za wydobycie człowieczeństwa tam, gdzie niewiele osób go szuka i znajduje
*za pokazanie, że wolność nie musi być uwarunkowana ograniczeniami jakie czasem przynosi nam życie.
WYRÓŻNIENIE
„Ostatnia wyprawa’’ (The Last Expedition), reż. Eliza Kubarska
Uzasadnienie: Wyróżnienie otrzymuje film, który opowiedział historię niezwykłej bohaterki. Historię, która już dawno powinna zostać opowiedziana, ale czekała na właściwą czułą narratorkę. Film o złożonym procesie poszukiwania wolności, który łączy się z ogromnym poświęceniem, a jego sukces jest niejednoznaczny.
BYDGOSZCZ ART.DOC AWARD
„Nie chcemy innej ziemi” (No Other Land), reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor
Nagrodę Bydgoszcz ART.DOC Award 2024 o wartości 2000 Euro autorce_autorowi najlepszego filmu z Konkursu Głównego przyznało jury w składzie: Stanisław Cuske - autor zdjęć i reżyser filmów dokumentalnych, Katarzyna Marcysiak - dokumentalistka, dziennikarka i publicystka oraz Andrzej Kaliski – adwokat od 2005 r., członek Bydgoskiej Izby Adwokackiej.
Uzasadnienie: Twórcom udało się w odważny a przy tym artystycznie dojrzały sposób pokazać opór bezbronnych mieszkańców palestyńskiej wioski wobec brutalnej przemocy armii izraelskiej.
Stworzyli wielowymiarową opowieść o dramatycznej walce o zachowanie swojego miejsca na ziemi ale również niezwykłą historią o rodzącej się przyjaźni ponad podziałami.
Honorowe wyróżnienie Okręgowej Rady Adwokackiej w Bydgoszczy dla Najlepszej produkcji dotykającej problematyki praw człowieka
,,Hollywoodgate’’ (Hollywoodgate), reż. Ibrahim Nash’at
Uzasadnienie: Wyróżnienie honorowe Okręgowej Rady Adwokackiej w Bydgoszczy dla filmu, który w szczególny sposób porusza tematykę praw człowieka zostało przyznane filmowi „Hollywoodgate" w reżyserii Ibrahima Nashʹata.
Autor filmu, wykazując się ogromną intuicją, odwagą i odpowiedzialnością, pokazuje niemalże dzień po dniu kulisy rozwijającego się w Afganistanie reżimu wojskowego talibów, który to reżim stopniowo zamienia ten kraj w religijną i patriarchalną dyktaturę, w której nie podporządkowanie karane jest śmiercią.
Niemymi bohaterami tego filmu są obywatele Afganistanu, w tym szczególnie kobiety, których prawa są systematycznie redukowane. Obecna władza, oparta na zasadach szariatu, ogranicza ich prawo do obecności w życiu publicznym, wprowadza zakaz ich edukacji na uniwersytetach, pracy w organizacjach pozarządowych, ingeruje w ich ubiór, kontroluje każdy aspekt życia, przywraca kary cielesne i ich publiczne wykonywanie.
Artysta, rejestrując z narażeniem siebie i pokazując światu to studium przypadku narodzin dyktatury, wnikając z kamerą do samego jej wnętrza i pokazując od środka mechanizmy władzy, staje w obronie tych wszystkich obywateli, którym ta władza odbiera ich prawa, a którzy nie mają w swoim kraju możliwości wyrażenia jakiegokolwiek sprzeciwu.
Nagroda za Najlepszy Debiut
„Echa miłości” (Echo of You), reż. Zara Zerny
Nagroda za Najlepszy Debiut wynosi 2000 euro i została przyznana przez Międzypokoleniowe Jury składające się z nastolatków oraz osób w wieku 55+. Nagroda wspiera rodzące się talenty dzięki Sponsorowi - marce Visa, która jest jednym ze światowych liderów płatności cyfrowych. W tym roku jury zasiadali: Eleonora Stokowska Starzycka, Ela Hołoweńko, Sylwia Sapocińska, Zuzanna Gawor, Krzysztof Kornfeld, Hanna Podleśna.
Uzasadnienie: Za wzruszające i piękne ukazanie tematu, który dla wielu ludzi stanowi temat tabu. Za sposób pokazania miłości i straty. Za wspaniałe ujęcia i muzykę podkreślające godność starości.
Nagroda dla Najlepszego Filmu Polskiego
,,Las’’ (Forest), reż. Lidia Duda
W Konkursie Polskim na 21. MDAG o Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego oraz 3000 euro walczyło 12 filmów. Najlepszy wyłoniło jury w składzie: Anna Trzebiatowska – programerka Festiwalu Sundance, Jaie Laplante – dyrektor artystyczny DOC NYC oraz Ola Salwa – krytyczka filmowa, szefowa Gdynia Industry na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Uzasadnienie: Gdy trójka dzieci i ich rodzice wyprowadzają się z miasta, myślą że znaleźli raj na ziemi oraz azyl od problemów trawiących nowoczesne społeczeństwa. Ale opresyjna polityka wkrótce dociera i tam, i wystawia na próbę rodzicielskie metody dorosłych oraz odporność dziecięcego świata. Reżyserka i jej współpracownicy stworzyli film, który jest nieustępliwym głosem sprzeciwu wobec niemoralnej polityki, a uczynili z punktu widzenia serc i oczu nieoczywistych bohaterów. Jednocześnie zostawiają nas z nadzieję, że w tych mrocznych czasach światło człowieczeństwa lśni mocno.
WYRÓŻNIENIE
,,Posłuchaj, co chcę Ci powiedzieć’’ (Just Hear Me Out), reż. Małgorzata Imielska
Uzasadnienie: Wyróżnienie specjalnie przyznajemy za poruszenie problemu, który w Polsce nadal jest tabu. Sposób, w jaki reżyserka go dotyka jest pełen empatii, szacunku i miłości do ludzi, w których świata wkracza.
Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim
,,Las’’ (Forest), reż. Lidia Duda, producent: Patryk Sielecki
Filmy prezentowane w Konkursie Polskim miały szansę na Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję – 3000 euro lub równowartość tej sumy w formie usług postprodukcyjnych – przyznawaną przez studio Smakjam. Zwycięski tytuł wybrał zespół partnera.
Uzasadnienie:W tym roku postanowiliśmy nagrodzić film, przypominający nam o świecie, który jest jednocześnie bardzo blisko i bardzo daleko od nas. To „Las” Lidii Dudy – poruszający portret rodziny, która budując swój własny prywatny raj, musi się zmierzyć z piekłem. To kino subtelne i odważne, czułe wobec bohaterów, mówiące o rzeczach najważniejszych – trosce o drugiego człowieka, niezgodzie na obojętność i poczuciu bezradności.
Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim:
,„Ostatnia wyprawa’’ (The Last Expedition), reż. Eliza Kubarska
Nagrodą jest wsparcie kampanii promocyjnej zwycięskiego filmu w kinach w kwocie 8 000 złotych. Zwycięzcę wybrało w jury w składzie: Patrycja Blindow (Kino Żeglarz w Jastarni), Krzysztof Ociepa (Kino Rialto w Katowicach), Iwona Bartnicka (Kino 60 Krzeseł w Gorzowie Wielkopolskim).
Uzasadnienie: Za filmową podróż w poszukiwaniu, nie tylko w górach, ducha Wandy Rutkiewicz oraz za umiejętne łączenie archiwalnych śladów życia z metafizyczną wyprawą ponad szczytami.
WYRÓŻNIENIA
,,Rave’’ (Rave), reż. Łukasz Ronduda, Dawid Nickel
Uzasadnienie: Za pokazanie „świata równego bitu”, uchwycenie transformacji doby lat 90. w łączącym pokolenia rytmie techno.
,,Posłuchaj, co chcę Ci powiedzieć’’ (Just Hear Me Out), reż. Małgorzata Imielska
Uzasadnienie: Za przejmujący, sugestywny portret mierzącego się z chorobą człowieka, którego historia zasługuje na wysłuchanie.
Nagroda dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego
,,Świeżak’’ (Freshman), reż. Michał Edelman, Tomasz Pawlik
Po raz trzeci na festiwalu został zaprezentowany Konkurs Filmów Krótkometrażowych, których długość nie przekracza 45 minut. Dzięki swojej zróżnicowanej tematyce stanowią idealny punkt wyjścia do poznania zagadnień rozwiniętych w filmach pełnometrażowych, prezentowanych na festiwalu. Nagroda w tym konkursie ma wysokość 2000 euro, a jego patronem jest TikTok. Nagrodę przyznało jury w składzie: Beata Pacak – selekcjonerka stacji CANAL+Polska i kanału Ale kino+, Mourad Moussa – wiceszef biura programowego i programer festiwalu Visions du Réel oraz Qila Gill – kierowniczka Działu Programowego na London Short Film Festival.
Uzasadnienie: W słabo oświetlonych korytarzach męskości rozciąga się duszący cień, grasujący w ciszy, którego obecność jest niezaprzeczalna, ale często ignorowana. Poruszanie się po tym labiryncie toksyczności przypomina przemierzanie pola minowego, zwłaszcza dla nieletnich. Narracja delikatnie odsłania podróż bohatera w dorosłość pośród nowego, trudnego krajobrazu, katalizując głęboką transformację. Jako jurorzy doceniamy pełne współczucia spojrzenie, z jakim obserwowaliśmy surową walkę i odporność bohatera, uważność na szczegóły w ruchach i mowie ciała, czułość znalezioną i wyeksponowaną w środku trudnego środowiska, aby zbudować to prawdziwe świadectwo zdolności ludzkiego ducha do rozwoju.
WYRÓŻNIENIE
,,Kolizja’’ (Crushed), reż. Camille Vigny
Uzasadnienie: W tej mrocznej symfonii emocji, melodia miłości zostaje często zniekształcona, zagłuszona przez dysonans manipulacji i kontroli. Dzięki skrupulatnej dbałości i niezrównanej kreatywności, ten filmowy portret prezentuje osobistą perspektywę. Poprzez zestawienie opowieści o znęcaniu się i przemocy fizycznej z wizualną metaforą, film przenika pod skórę widza, wywołując reakcję, która zmusza nas jako widzów do konfrontacji z niewygodnymi prawdami ukrytymi pod powierzchnią.
Nagroda za Najlepsze Zdjęcia
,,Piwnica’’ (The Basement), reż. Roman Blazhan
Operator filmu nagrodzonego za najlepsze zdjęcia otrzymał 2000 euro. W konkursie znalazło się 12 tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Zwycięzcę wybrało jury w składzie: Kacper Czubak – operator filmowy, Alicja Lesiak – fotografka, finalistka Paszportów Polityki i Grand Press Photo, Paweł Ziemilski – reżyser i producent filmów dokumentalnych.
Uzasadnienie: Jury konkursu na najlepsze zdjęcia 21. Festiwalu Millennium Docs Against Gravity postanowiło jednogłośnie nagrodzić obraz, który łączy mistrzowskie rzemiosło z głęboką wrażliwością i delikatnością wobec podatnych na zranienie bohaterów. Kamera czule i cierpliwie wpatrzona jest w ich oczy, rysując uniwersalną opowieść o kruchości i wielkości człowieka. To obraz, który zaskakuje niewymuszonym pięknem i przynosi nadzieję na odrodzenie.
Nagroda Amnesty International Polska
,,Las’’ (Forest), reż. Lidia Duda
Nagroda Amnesty International Polska w wysokości 3000 euro jest podziękowaniem dla tych, którzy swoją pracą filmową pokazują, czym są prawa człowieka. Zwycięski film spośród 12 nominowanych wybrało jury w składzie: Anna Błaszczak–Banasiak – dyrektorka Amnesty International Polska, Marta Tomkiewicz-Januszewska – adwokatka, członkini zarządu Amnesty Internation Polska oraz Marek Kozakiewicz – reżyser filmowy.
Uzasadnienie: To film o obrońcach praw człowieka, którzy wcale nie planowali i nie chcieli nimi być. Nie działają w organizacjach, nie planowali angażować się dla sprawy ani być na pierwszej linii - ale nie mogli postąpić inaczej w obliczu tragedii drugiego człowieka, która dzieje się tuż obok. Film o głębokim człowieczeństwie.Film szczery i poruszający, wolny od dydaktyzmu, budujący nie pomniki, a więź i zrozumienie. Film, który powstrzymuje się od ingerencji, tworząc obraz poetycki i pełen metafor. Film oparty o uważną obserwację i bliskość – pozwala dotknąć skrawka raju na ziemi i poczuć żal z jego utraty, kiedy arkadia domowego azylu zostaje zakłócona przez świat zewnętrzny, świat wielkiej polityki, który nie pozwala o sobie zapomnieć. Porusza temat nieco zapomniany, przypudrowany, skrzętnie zasypany gładkimi słowami polityków. Temat nadal bolesny, który jątrzy i niestety często dzieli. Film piękny, prawdziwy i poruszający. Wielkie kino.
WYRÓŻNIENIE
,,Nie jesteś sama’’ (Abortion Dream Team), reż. Karolina Domagalska
Uzasadnienie: Wyróżnienie za film, który z otwartą przyłbicą podejmuje temat ważny i nadal otoczony nimbem stygmatyzacji. Film, który portretuje rzeczywistość taką, jaka jest i nie ucieka od pokazania osobistego kosztu, który ponoszą obrończynie i obrońcy praw człowieka, gdy przejmują rolę państwa i systemu opieki zdrowotnej.
Nagroda magazynu „Newsweek Psychologia” dla Najlepszego Filmu o tematyce psychologicznej
„Mnich” (The Monk), reż. Mira Jargil, Christian Sønderby Jepsen
W tym roku po raz drugi redakcja „Newsweek Psychologia” przyznała swoją nagrodę dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej w wysokości 1000 euro. Najlepszy film wybrali: Dellfina Dellert, Małgorzata Mierżyńska, Joanna Gutral, Iwona Zabielska-Stadnik, Katarzyna Burda oraz Artur Stadnik.
Uzasadnienie: Czy można osiągnąć spokój ducha, jeśli zostawia się za sobą krzywdę? Dlaczego ranimy tych, których kochamy? Czy da się postępować zawsze dobrze albo tylko źle? Czy nie mówienie o czymś sprawia, że tego nie ma? Jak wygląda życie bez pamiętania przeszłości i myślenia o przyszłości? Czy można żyć szczęśliwie z przerwaną historią? A może nie jesteśmy światu nic winni? Może mamy prawo do nieoczywistych wyborów i sprzecznych uczuć? Może nie każde cierpienia da się uciszyć? Nie z każdej drogi zawrócić, nawet jeśli się wraca?Za możliwość zadania sobie takich pytań. Nieprostych, a jednak jakoś fundamentalnych. Takich, których nie zadajemy sobie wcale albo robimy to zbyt rzadko. Za niejednoznaczność uczuć, jakie budzi bohater i za to, do jakiego myślenia w ten sposób nas zmusza.
WYRÓŻNIENIE
„Pamięć jest wieczna” (Eternal Memory), reż. Maite Alberdi
Uzasadnienie: Dziękujemy za historię Pauliny i Augusto. Za przepiękny obraz miłości, która nie tylko jest kochaniem i oddaniem. Jest schronieniem dla pamięci, która gaśnie w chorobie Alzheimera . Bo dopóki chociaż jedna osoba pamięta, kim jest ta druga i że jest, to ona naprawdę jest.
Nagroda Nos Chopina
„Jeszcze nie jestem tym, kim bym chciała” (I'm Not Everything I Want to Be), reż. Klára Tasovská
Nagrodę i 2000 euro otrzymał najlepszy film o muzyce i sztuce. W tegorocznym jury zasiedli: Dominika Olszyna-Kniaź – redaktorka naczelna Onet Kultura, Onet Lifestyle oraz ofeminin.pl., Jakub Piątek – reżyser filmowy oraz Agnieszka Szpila – pisarka i aktywistka feministyczna.
Uzasadnienie: Żyjemy w czasach fałszywej reprezentacji, w której tożsamość znaczy tyle, co "selfie". Artystka, której film nas poraził pokazała nam, że self portret może być czymś niezwykłym. Jej "selfie" to unikaty o porażającej sile. Niepodkręcone, bezczelnie werystyczne, nieprzekłamane. Artystka robi zdjęcia spoglądając na siebie w lustrze w bardzo surowy, ponury sposób. Nigdy nie pozuje.
Kiedy dokonuje fragmentaryzacji, rozczłonkowując swoje ciało na poszczególne elementy: brzuch, uda, stopy - w istocie opowiada o rzeczywistości, w której przyszło jej żyć. Jej ciało opisuje tę rzeczywistość. Jest jej nieurzędowym, ale pierwszym językiem. W ten sposób, mówiąc ciałem, tworzy zupełnie nowy wymiar intymności. Nie tylko w kontakcie z samą sobą, także w relacji ze światem. Tak bardzo chciałabym zobaczyć Instagram, na którym wszystkie wykreowane selfie, na czele z moimi, zostałyby zrobione jej sposobem. Może wtedy zamiast pieczołowicie zakomponowanej ułudy, nasze ciała opowiedziałyby wreszcie coś ciekawego o otaczającym nas świecie. Jury, w ramach bardzo krótkich obrad i jednogłośnie, postanowiło nagrodzić film, w którym opowiedziano nam jednostkową, intymną historię i jednocześnie historię całego naszego regionu stawiając na radykalną i minimalistyczną formę.
Green Warsaw Award
„Zieloni giganci” (The Giants), reż. Laurence Billiet, Rachael Antony
Nagroda w wysokości 15 000 zł trafiła do najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Fundatorem nagrody jest m. st. Warszawa. Zwycięzcę wybrało jury w składzie: Leszek Drogosz – zastępca dyrektora Biura Infrastruktury m. st. Warszawy, Maria Krauss – producentka filmów dokumentalnych oraz Wiktoria Jędroszkowiak – aktywistka, współzałożycielka inicjatywy WSCHÓD.
Uzasadnienie: Świat, w którym żyjemy nie przetrwa, jeśli się nie zmieni i jeśli my ludzie się nie zmienimy. Zmiana świata nie dzieje się jednak z dnia na dzień.Nagradzamy historię sukcesu opowiedzianą od początku do końca, w której historie o życiu i funkcjonowaniu lasów naturalnych przeplatają się z biografią nie tylko „twarzy tych protestów”, ale też z historią wielu dekad ruchu dla ochrony przyrody i sprawiedliwości klimatycznej. Od studenckich blokad chroniących bioróżnorodność, przez walkę o równość małżeńską, po ryzykowny, bezpośredni sprzeciw wobec prezydenta Busha i wojny w Iraku. Osobista historia jednego człowieka przeprowadza nas przez to co prywatne, ale i publiczne - ponad 50 lat intensywnych i, co ważniejsze, skutecznych działań dla godnego i bezpiecznego życia. Wielokrotnie wzruszający, inspirujący i wybudzający z marazmu w czasach, w których tak wiele walk jest przecież wciąż do wygrania. Przypomina, że przynoszące głęboką zmianę działanie to maraton, nie sprint, który modelowo pokazał nam Bob Brown.
WYRÓŻNIENIE
„Przynoszę Ci dzikość” (Sowing The Seeds Of The Wild), reż. Dyba Lach
Uzasadnienie: Ląd z innej perspektywy. Perspektywy istoty, która była tu od zawsze. Zachwycająca podróż po Polsce, w której na nowo odkrywamy, skąd jesteśmy. Opowieść o pełnoprawnych bohaterkach naszego świata – rzekach, którymi trzeba się opiekować i podziwiać ich piękno zamiast posiadać i eksploatować. Do tego wzruszająca relacja ojca i córki, który oprowadza i opowiada.
Piękny i intymny film, opowiadający o próbie odzyskania tego, co na własne życzenie, tak często tracimy.
ONET BIG SCREEN DOC AWARD
„Naturalna dzikość serca" (A New Kind of Wilderness), reż. Silje Evensmo Jacobsen
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
„Nie chcemy innej ziemi” (No Other Land), reż. Basel Adra, Hamand Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor
Pozostałe nagrody przyznane podczas gali w Gdyni:
Nagroda ETNOMATOGRAF
,,Bóg jest kobietą’’ (God Is A Woman), reż. Andrès Peyrot
Po raz czwarty w Gdyni została przyznana Nagroda ETNOMATOGRAF, przyznawana przez Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku dla najlepszego filmu o tematyce etnograficzne i antropologicznej.
Uzasadnienie: Już po raz czwarty na Millennium Docs Against Gravity Festival Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku przyznaje nagrodę ETNOMATOGRAF dla najlepszego filmu o tematyce etnograficznej i antropologicznej. W zamyśle kapituły było wyróżnienie laureata lub laureatki za najczulszy sposób ukazania autentycznego oblicza człowieka.
Decyzja Jury była jednogłośna, choć poprzedzona zawziętą dyskusją – każdy z nominowanych filmów był autentyczny i niezwykle poruszający. Za uważne i podmiotowe spojrzenie na społeczność Kuna, rdzennych mieszkańców panamskich wysp San Blas, i zarejestrowanie ich zmagań o przejęcie kontroli nad swoim wizerunkiem i dziedzictwem kulturowym – Nagroda Etnomatograf trafia w ręce szwajcarsko-panamskiego reżysera Andrèsa Peyrota za film Bóg jest kobietą.
Jury doceniło dojrzałość debiutu, uważność i szacunek dla swoich bohaterów, a także obiektywizm oraz dekolonizacyjne podejście do archiwalnych narracji antropologicznych.
Nagroda All About Freedom Festival
,,Las’’ (Forest), reż. Lidia Duda
Po raz drugi wręczona została Nagroda All About Freedom Festival przyznawana przez Europejskie Centrum Solidarności dla filmu, który najtrafniej odnosi się do najbardziej aktualnych wyzwań, przed którymi stoi człowiek i przyczynia się do szerokiego zrozumienia wartości solidarności.
Uzasadnienie: Nagrodzimy film doskonały – w warstwie opowieści, zdjęć i dźwięku. Wartki, ciekawy, zaskakujący i przejmujący. Taki, który będziemy pamiętać przez wiele miesięcy, bo zaprasza widza do wielowarstwowej analizy świata przedstawionego.
Za wnikliwe spojrzenie na rzeczywistość osób, które tworząc spokojny i bezpieczny dom dla swojej rodziny, stają w obliczu potrzeby pomagania, które w Polsce jest niezgodne z prawem.
Za czułość i spokój opowieści o rodzinie, która daje podmiotowość dzieciom, nie ukrywając przed nimi codzienności. Angażuje w działanie, uczy empatii i odpowiedzialności. Przygotowuje do życia w podziemiu.
Nagradzając ten film chcemy nie tylko wyróżnić reżyserkę za kunszt artystyczny, ale również wyrazić podziw dla bohaterów filmu, którzy dają świadectwo przyzwoitości, choć płacą za to wysoką cenę.
Nagroda All About Freedom Festival, ufundowana przez Europejskie Centrum Solidarności wędruje do twórców filmu Las w reżyserii Lidii Dudy. Za promocję solidarności, wspaniale obrazy przyrody i niezwykłą warstwę dźwiękową – dopowiadające narrację. Za lekcję rodzicielstwa i człowieczeństwa.
KONKURSY, KTÓRE NADAL TRWAJĄ
Po części online festiwalu, 3 czerwca, zostanie ogłoszona Nagroda Publiczności online, które trafi do najpopularniejszego filmu drugiej części 21. MDAG.
Millennium Docs Against Gravity odbywa się od 10 do 19 maja w siedmiu miastach (Warszawa, Wrocław, Gdynia, Poznań, Katowice, Łódź i Bydgoszcz), a następnie online - od 21 maja do 3 czerwca na mdag.pl. Mecenasem tytularnym wydarzenia jest Bank Millennium (https://www.bankmillennium.pl/).
LISTA WSZYSTKICH PRZYZNANYCH NAGRÓD:
Nagroda Bank Millennium – Grand Prix: „Nie chcemy innej ziemi”, reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor
Wyróżnienie: „Sugarcane”, reż. Emily Kassie, Julian Brave NoiseCat
Wyróżnienie: „Agent szczęścia”, reż. Dorottya Zurbó, Arun Bhattarai
Grand Prix Dolnego Śląska (Wrocław): ,,Las’’, reż. Lidia Duda
Wyróżnienie: „Nie chcemy innej ziemi”, reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor
Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni: ,,Hollywoodgate’’, reż. Ibrahim Nash’at
Wyróżnienie: „Ostatnia wyprawa’’, reż. Eliza Kubarska
Nagroda Wolności ufundowana przez Miasto Poznań: ,,Ibelin’’, reż. Benjamin Ree
Wyróżnienie: „Ostatnia wyprawa’’, reż. Eliza Kubarska
BYDGOSZCZ ART.DOC AWARD: „Nie chcemy innej ziemi”, reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor
Honorowe wyróżnienie Okręgowej Rady Adwokackiej w Bydgoszczy dla Najlepszej produkcji dotykającej problematyki praw człowieka: ,,Hollywoodgate’’, reż. Ibrahim Nash’at
Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego (Katowice): „Ostatnia wyprawa", reż. Eliza Kubarska
Nagroda za Najlepszy Debiut: „Echa miłości”, reż. Zara Zerny
Nagroda dla Najlepszego Filmu Polskiego: „Las”, reż. Lidia Duda
Wyróżnienie: „Posłuchaj, co chcę Ci powiedzieć”, reż. Małgorzata Imielska
Nagroda Nos Chopina: „Jeszcze nie jestem tym, kim bym chciała”, reż. Klára Tasovská
Green Warsaw Award: „Zieloni giganci”, reż. Laurence Billiet, Rachael Antony
Wyróżnienie: „Przynoszę Ci dzikość”, reż. Dyba Lach
Nagroda Newsweek Psychologia dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej: „Mnich”, reż. Mira Jargil, Christian Sønderby Jepsen
Wyróżnienie: „Pamięć jest wieczna”, reż. Maite Alberdi
Nagroda dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego: „Świeżak”, reż. Michał Edelman, Tomasz Pawlik
Wyróżnienie: „Kolizja”, reż. Camille Vigny
Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim: „Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska
Wyróżnienie: „Rave”, reż. Łukasz Ronduda, Dawid Nickel
Wyróżnienie: „Posłuchaj, co chcę Ci powiedzieć”, reż. Małgorzata Imielska
Nagroda Amnesty International Polska: „Las”, reż. Lidia Duda
Wyróżnienie: „Nie jesteś sama”, reż. Karolina Domagalska
Nagroda za Najlepsze Zdjęcia: „Piwnica”, reż. Roman Blazhan
Nagroda Smakjam za najlepszą produkcję w Konkursie Polskim: „Las”, reż. Lidia Duda
Nagroda Publiczności: „Nie chcemy innej ziemi” (No Other Land), reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor
Onet Big Screen Doc: „Naturalna dzikość serca", reż. Silje Evensmo Jacobsen
Pozostałe nagrody przyznane podczas gali w Gdyni:
Nagroda ETNOMATOGRAF: ,,Bóg jest kobietą’’, reż. Andrès Peyrot