Widzowie festiwalu Millennium Docs Against Gravity w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni i Poznaniu zagłosują po raz kolejny na najlepszy film w Konkursie o Nagrodę Wyborcza.pl Big Screen Doc. 12 wciągających i zrealizowanych z rozmachem tytułów, które są stworzone do oglądania na wielkim ekranie, przybliży publiczności rozmaite zjawiska popkulturowe, ale i poważniejsze tematy. Partnerem nagrody jest wieloletni patron medialny festiwalu Wyborcza.pl, jeden z najbardziej opiniotwórczych serwisów internetowych. O konkursowych filmach czytajcie od 13 maja na Wyborcza.pl/kultura. Festiwal rozpoczyna się już w najbliższy piątek, 13 maja, w ośmiu polskich miastach.
Filmy prezentowane w Konkursie o Nagrodę Wyborcza.pl Big Screen Doc to różnorodny skład, w którym pojawił się także film polski. To debiutancki „Lombard” Łukasza Kowalskiego, w którym widzowie odwiedzają największy w Europie lombard, znajdujący się w Bytomiu. W słodko-gorzki sposób reżyser opowiada o relacjach między jego pracownikami oraz biedzie panującej w „polskim Detroit”. Jednym z najbardziej wyczekiwanych tytułów tegorocznej edycji festiwalu jest z kolei film o najsłynniejszym rosyjskim opozycjoniście, „Nawalny” (Navalny) Daniela Rohera. Reżyser towarzyszy Nawalnemu po wyjściu z niemieckiego szpitala w listopadzie 2020 roku i zapoznaje go z członkiem międzynarodowego kolektywu dziennikarzy śledczych Bellingcat. Wspólnie rozpoczynają śledztwo i dowiadują się, kto dokonał nieudanego zamachu na opozycjonistę. W tym roku przybliżamy też festiwalowej publiczności sylwetkę cenionego fotoreportera w filmie „McCurry. W pogoni za kolorem” (McCurry: The Pursuit of Colour), reż. Denis Delestrac. Steve McCurry to autor kultowych fotografii dokumentujących najważniejsze wydarzenia XX i XXI wieku: atak na WTC, wojny domowe w Libanie i Kambodży czy też ikoniczną zielonooką afgańską dziewczynkę.
Z innego rodzaju twórczości znany jest reżyser Larry Clark. Jego niskobudżetowy film „Dzieciaki”, o grupie nastolatków, które mają problem z narkotykami, jeżdżą na deskorolkach i uprawiają beztrosko seks, stał się w 1995 roku światowym hitem. Jak się później okazało, proces produkcji i spuścizna filmu przyczyniły się do osobistych dramatów aktorów-naturszczyków, wykorzystanych przez twórców (Clarka i autora scenariusza – młodocianego Harmony’ego Korine’a) jako trampolina do kariery w Hollywood. Ich historiom przygląda się w „Kiedyś byliśmy dzieciakami” (We Were Once Kids) reżyser Eddie Martin. O wstrząsającej historii opowiada także film „Nasza stara klasa” (My Old School), reż. Jono McLeod. To intrygująca i wielowymiarowa opowieść o skandalu, który wybuchł w Szkocji w 1993 roku. Alan Cuming gra w filmie Brandona Lee – kolegę z klasy reżysera w cenionym liceum w Bearsden. Lee przedstawił się wszystkim jako imigrant z Kanady, gdzie jego matka, śpiewaczka operowa, zginęła w wypadku samochodowym. Okazało się jednak, że prawda jest zupełnie inna… O relacjach na miarę XXI wieku opowiada z kolei Joe Hunting w filmie „Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości” (We Met in Virtual Reality). To pierwszy w historii pełnometrażowy film dokumentalny w całości osadzony w wirtualnej rzeczywistości platformy VRChat. Reżyserowi, który jest także bohaterem filmu, udaje się świetnie uchylić emocje użytkowników tej platformy oraz zażyłość tworzonych w wirtualnym świecie związków.
Wszystkie filmy w Konkursie o Nagrodę Wyborcza.pl Big Screen Doc:
KIEDYŚ BYLIŚMY DZIECIAKAMI (We Were Once Kids), reż. Eddie Martin
MCCURRY. W POGONI ZA KOLOREM (McCurry: The Pursuit of Colour), reż. Denis Delestrac
NA RATUNEK (The Rescue), reż. Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
NASZA STARA KLASA (My Old School), reż. Jono McLeod
NAWALNY (Navalny), reż. Daniel Roher
NIC NIE JEST WIECZNE (Nothing Lasts Forever), reż. Jason Kohn
NOTHING COMPARES, reż. Kathryn Ferguson
PODWODNE ŻYCIE JACQUES’A COUSTEAU (Becoming Cousteau), reż. Liz Garbus
POZNALIŚMY SIĘ W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI (We Met in Virtual Reality), reż. Joe Hunting
RZEKA (River), reż. Jennifer Peedom
WULKAN MIŁOŚCI (Fire of Love), reż. Sara Dosa
Festiwal Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 13-22 maja w ośmiu miastach – Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Lublinie, Bydgoszczy oraz po raz pierwszy w Łodzi! Od 24 maja do 5 czerwca odbędzie się część online na stronie mdag.pl. Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium (www.bankmillennium.pl).